עבודה מול מחשב- מה הסיכונים ואיך אפשר לצמצם אותם

אנשים רבים נאלצים לבלות שעות ארוכות מול המחשב שלהם במסגרת העבודה שלהם. בין אם הם פקידים במשרד, בין אם הם מתכנתים, מעצבים גרפיים, בוני אתרים, מקדמי אתרים, חוקרים באקדמיה, או בשלל עבודות אחרות. חלק משמעותי מהעבודות היום נעשות בעזרת מחשבים ועל כן העובדים צריכים לבלות לא מעט מיום העבודה שלהם ובכלל, מול המחשב.

יש לכך השפעות שונות עליהם, אחת מהן היא פיזית. אנחנו לא נוטים להתייחס לכך, אך עבודה מול מחשב, אפילו שהיא מתבצעת בישיבה ולכאורה איננה דורשת פעילות ומעמסה פיזיים, הרי שהיא יוצרת קושי רב ויש לה השפעה משמעותית על אזורים מסוימים בגוף שלנו.

דוגמא לכך, הם כאבים במרפק. הרבה פעמים כשאנחנו מדברים על עבודה מול מחשב והשפעות פיזיולוגיות, הכוונה שלנו היא לגב או לכף היד, שכן עליהם יש את ההשפעה הניכרת ביותר. אך זה לא מדויק לגמרי. אחד האזורים שמושפעים יותר מכל מעבודה מול מחשב, הם דווקא המרפקים של הידיים שלנו.

זה נובע מהאופן בו אנחנו מניחים אותם על השולחן בשביל שיהיה לנו נוח לעבוד על המחשב, זה נובע גם מהעובדה שבמקרים רבים אנחנו לא מזיזים אותם יותר מדי וזה יכול להשפיע עליהם. מעבר לך, עצם העובדה שהמרפק מחבר בין שני חלקי היד, יוצר מעמסה מסוימת עליו, בוודאי שאנחנו צריכים להזיז את כף היד כל הזמן.

מה הסיכונים של עבודה מול מחשב

הסיכונים של עבודה מול מחשב מבחינת המרפק שלנו, הם:

כאבים במרפק – הכאבים יכולים לנבוע מתנועות לא נכונות שאנחנו מבצעים, מ"קיפאון" מצב בו אנחנו לא מזיזים את היד ומקפיאים במובן מסוים את התנוחה של המרפק, וכן כתוצאה ממשטח לא טוב ולא מתאים עליו אנחנו מניחים את המרפק שלנו.

משטח לא מתאים/חוסר משטח – כאן זה נובע מהשאלה מה גודל השולחן עליו מונח המחשב, ממה הוא בנוי, והיכן אנחנו יכולים להניח את המרפקים שלנו בצורה נוחה. אם השולחן ארוך מספיק, אז שיש לנו מקום להניח את המרפקים עליו, מבלי שהם יהיו באוויר או מבלי שהם יוצבו במקום שלא יהיה נוח להשתמש בהם.

חוסר תנועתיות – אחת הבעיות של ישיבה מול מחשב באופן כללי, היא שאנחנו לא מבצעים תנועה, ואז הגוף לא נע כפי שהוא אמור. חשוב לעשות תרגילים שונים, בשביל שהשרירים לא ייתפסו ולא יתנוונו.

איך פועלים להפגת כאבים במרפק?

על מנת להפיג את הכאב במרפק, יש לבצע תנועות שונות עם היד, ובפרט עם המרפק, בשביל שהוא ישתחרר, ויהיה תנועתי וגמיש יותר. כמו כן, יש לבדוק האם המשטח עליו מניחים את המרפק הוא נוח מספיק ומתאים לשימוש ארוך טווח.

מעבר לכך, רצוי לשנות תנוחה מעת לעת ולא "להקפיא" את המצב, דבר שיכול גם לייצר כאב וגם לחזק אותו.

 

 

 

שתפו פוסט זה