שרירים תפוסים ברגליים

שרירים תפוסים ברגליים הם תופעה שכיחה ומוכרת אצל אנשים שמתחילים להתאמן ולבצע פעילות גופנית לאחר תקופה ממושכת ללא אימונים. התופעה של התכווצויות שרירים נפוצה גם אצל מתאמנים ותיקים וספורטאים מקצועיים המבצעים אימון אינטנסיבי בעומס גבוה מהרגיל, או שהם מתחיל בפעילות הגופנית ללא חימום ומתיחת השרירים ואיברי הגוף.

התחושה של שריר תפוס ברגליים מעיקה ואינה נעימה, הכאב מופיע בדרך כלל בפתאומיות כמה שעות לאחר סיום האימון, לעיתים התופעה קורית בלילה ואז מקיצים מהשינה עקב הכאב המטריד, והכאבים עשויים להימשך כמה ימים ואפילו כמה שבועות. לשמחתנו, התופעה אינה מסוכנת לבריאות האדם ולרוב הכאבים חולפים מאליהם, אך יש תרגילים יעילים לחיזוק השרירים שיכולים למנוע את התופעה.

 

מה הסיבות העיקריות לתופעת השרירים התפוסים ברגליים?

הסיבות העיקריות לשרירים תפוסים ברגליים הן:

פעילות גופנית מאומצת לאחר תקופה של חוסר בפעילות – הסיבה העיקרית לכאבים עקב שרירים תפוסים ברגליים נובעת מחוסר בפעילות גופנית לתקופה ממושכת ואימון אינטנסיבי הגורם להתכווצויות שרירים ולכאבים.

אימון בעומס גבוה מהרגיל – אימון בעומס גבוה מהרגיל עשוי לגרום לשרירים תפוסים.

תנועות במהלך האימון הגורמות להתכווצות מהירה ופתאומית של השריר –  יש תנועות הגורמות לכיווץ מהיר ופתאומי של שרירי הרגליים, אם מבצעים תנועה מהירה שהשריר אינה רגיל אליה יתכן ויופיעו כאבים והמתאמן יסבול מתסמיני השרירים התפוסים.

אימון הכולל תרגילים חדשים או פעילות ספורטיבית חדשה – תנועות חדשות שהגוף אינו רגיל אליהן או אימון מסוג חדש, עשויים להביא לשרירים תפוסים ברגליים. למשל, אם משלבים באימון הרגיל תרגול באמצעות רצועות TRX עלולים להרגיש כמה שעות לאחר האימון את השרירים המתכווצים ברגליים.

אימון מאומץ ללא מתיחות ותרגילי חימום – ללא חימום ומתיחות לפני האימון הסיכוי לשרירים תפוסים לאחר הפעילות הגופנית גובר באופן משמעותי, כדאי להקפיד על מתיחות גם לאחר האימון.

תזונה לקויה – חשוב להקפיד על תזונה בריאה, נכונה ומאוזנת, בהתאם לסוג הפעילות הגופנית שבה עוסקים. ניתן להימנע מהתופעה אם מוסיפים לתזונה מינרלים ומקפידים על כל אבות המון ועל שתיית מים בלבד.

בעיות בריאותיות – במקרים מסוימים השרירים התפוסים ברגליים מעידים על קיומה של בעיה רפואית או מחלה מסוימת, לכן חשוב לעבור אבחון על מנת לאתר את הגורם לתופעה ולטפל בבעיה.

 

מהן דרכי הטיפול בשרירים תפוסים ברגליים?

הטיפול היעיל ביותר בתופעת השרירים התפוסים הוא מניעתי, לכן יש להתאים את סוג הפעילות הגופנית לכושר הקיים ולמצב הבריאותי, וחשוב לערוך חימום ומתחיחות לפני כל אימון ופעילות ספורטיבית. אם חוזרים לאימונים לאחר הפוגה ממושכת יש לבנות תוכנית אימונים הדרגתית כדי לחזק את השרירים, לשפר טווח תנועה, להאריך את השרירים ועוד.

בנוסף, חשוב להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת המותאמת לסוג הפעילות הגופנית, ובהתאם לצורך לקחת תוספי תזונה. כמו כן, יש תרגילי פיזיותרפיה ייעודיים המתאימים לחיזוק שריר הירך האחורי, אזור הנחשב למועד לפורענות ולהתכווצות שרירים, וניתן להיעזר בתחבושות אלסטיות.

במכון פיזיותרפיה יכולים להתאים למתאמנים החדשים והוותיקים תוכנית מותאמת אישית לחיזוק השרירים ולהארכתם. יש טכניקות ידניות ומכשור אלקטרו תרפיה המסייעים בחיזוק שרירי הרגליים, ובמיוחד חיזוק של שרירי הירך וארבעת התאומים. ניתן לשלב גם טיפולים מתחום הרפואה המשלימה כמו עיסוי, דיקור, שיאצו ועוד.

שתפו פוסט זה