מרקים שהם ארוחה בפני עצמה

מי אמר שמרק הוא רק אסופת נוזלים עם מעט ירקות? יש מרקים שיכולים להוות תחליף נהדר לארוחה שלמה – פשוט כי הם משביעים, מלאים בכל טוב ומספקים ארוחה מאוזנת הכוללת חלבונים, ויטמינים, פחמימות וכל הדרוש כדי לעשות לנו טוב בלב ובבטן. לכבוד החורף המידפק בחלון (שממש קורא לנו להכין לכבודו מרק מהביל!), הינה כמה המלצות נפלאות למרקים שהם ארוחה שלמה – בסיר אחד, מנחם ולוהט.

 

  1. לדמיין שלג אירופאי: מרק גריסים

הגריסים נחשבים לאחד המזונות העתיקים בעולם. למעשה מדובר בדגן עתיק יומין שעלה על שולחנם של מלכים ועל דרגשם של עניים ובגרסתן המעודנת יותר – גריסי פנינה – מדובר במעדן של ממש.

מרק גריסים הוא דוגמה נהדרת למרק שהוא ארוחה משביעה מאוד. הודות לעובדה שהם משתמרים מצוין גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים, הם פופולריים מאוד באירופה המושלגת והקרה, שם הם מגיעים בשלל גרסאות, עם ירקות קטנים המשבצים את הנוזל הסמיך או פרוסות בשר עבות – אך לא טעמם הנפלא בלבד הופך אותם לבחירה מצוינת, אלא גם הרכבם התזונתי המרשים. הם מצוינים לדיאטה וגם לסובלים מסוכרת, שכן יש להם ערך גליקמי נמוך מאוד, הם עשירים בוויטמינים מסוג B וגם בחלבון והמרקם שלהם הופך אותם למצוינים עבור אלו מכם שנתקפו צינון, שיעול ושאר מרעין בישין הנלווים אל החורף.

כדי לקבל ארוחה מלאה ועשירה במיוחד, הוסיפו למרק הגריסים ירקות, עשבי תיבול ותבלינים חמים. מרק גריסים יסתדר מצוין עם ירקות שורש כמו גזר, תפוחי אדמה ובצלים גדולים ומלאים בטעם, ותוכלו להכינו גם בגרסה מעודנת יותר הכוללת חמאה, מרווה ופטריות. השרו את הגריסים כשעה לפני ההכנה ויש לכם ארוחה מנצחת.

 

  1. קלאסיקה: מרק עגבניות ואורז

גם עגבניות אדומות ומשמחות לב, גם אורז סמיך ומשביע וגם ארוחה שלמה ואהובה במיוחד על ילדים ועל מבוגרים – מרק עגבניות עם אורז תפס את מקומו כאחד ממרקי החובה מדי חורף – ובצדק. הוא משלב בין האורז הפחמימתי לבין העגבניות העשירות בוויטמינים והטעמים שלו נפלאים, בייחוד אם תבחרו להוסיף לשידוך משמיים גם עשבי תיבול טריים או להתפנק עם פרמז'ן מעל.

הודות לריכוז הליקופן הגבוה המצוי בעגבנייה, אנחנו נהנים משלל איכויות תזונתיות. העגבניות הטריות מספקות לגוף נוגדי חמצון טבעיים הנחשבים ללוחמים מן השורה הראשונה בכל הנוגע לתפקוד הלב, כלי הדם, בריאות התאים ותהליכי החמצון, ובתצורתן המבושלת – הליקופן והאנטיאוקסידנטים (נוגדי החמצון) נספגים לגוף בצורה הטובה ביותר.

 

  1. מאיטליה באהבה: מרק מינסטרונה

אם הזדמן לכם לטייל באיטליה מלאת ההשראה הקולינרית, ודאי נתקלתם לעיתים קרובות במרק המינסטרונה – ולא משנה באיזה חבל ארץ ביקרתם או באיזה אזור. בכל אזור באיטליה נוהגים להכין את המרק בגרסאות מעט אחרות, אך העיקרון נותר זהה: מרק שהוא ארוחה שלמה המורכבת מחומרי גלם פשוטים, קטניות, ירקות וכראוי לאיטלקים – גם פסטה. זהו מרק כפרי, גס במראהו, המשלב מכל הבא ליד. אם תשאלו שפים איטלקיים, הרי שמדובר במנה המשתייכת דווקא למעמד הקולינרי הנמוך באיטליה, המזוהה יותר עם מטבחי העניים מאשר מטבחי האצולה המפונפנים. אך כך או כך, טעמיו העשירים והמנחמים הופכים אותו למנה מנצחת.

כשאתם מכינים מרק מינסטרונה, מומלץ שלא להיצמד לכללים קבועים אלא "לשחק" עם חומרי הגלם העומדים לרשותכם. קישואים, גזר, בצלים וכרישה ישתלבו כאן מצוין, כמו גם עגבניות, תפוחי אדמה או מנגולד – הסוד הוא בירקות העונתיים, הטריים ומלאי הטעם. לא משנה באילו ירקות בסיס תבחרו, הקפידו על מספר כללים פשוטים: קיצוץ הירקות לקוביות קטנטנות ובישולם בשמן זית כחצי שעה (תהליך המכונה באיטלקית "סופריטו"), הוספת עגבניות, עשבי תיבול שאתם אוהבים, קטניות (שעועית לבנה תשתלב כאן מצוין) ולבסוף גולת הכותרת –פסטה איטלקית אמיתית, רצוי להשתמש בפסטה קצרה ולא להגזים בכמויות, שלא תהפוך את המרק לנזיד.

 

  1. ההשקעה משתלמת: מרק גולש

הגולש הוא הקרם דה לה קרם של המרקים שהם ארוחות שלמות, ולו בשל העובדה שהוא מתבשל ארוכות עם קוביות בשר רכות ונימוחות. את הגולש ה"מקורי" היו מבשלים הרועים ההונגרים בסירי ברזל כבדים ומעל לעצים בוערים, ואם תיישמו כמה עקרונות פשוטים תוכלו להרגיש ממש כאילו אתם בלב אירופה הקלסית, נהנים מנזיד מנחם יחד עם הרועים הכפריים. לצורך הכנת מרק הגולש, מומלץ להשתמש בבשר מסוג שייטל ולבשל אותו בנפרד כשעתיים. נוסף לבשר, נרצה להוסיף לגולש ירקות שורש חורפיים דוגמת גזר, הרבה שום, שמן זית והמרכיב הלא סודי אך הנצרך בהחלט: פפריקה אדומה ופלפלים אדומים חריפים. מגישים עם לחם טרי ומלקקים את האצבעות!

 

שתפו פוסט זה